Äntligen en Förlossningsberättelse !!

FÖRLOSSNINGEN !!  (eller det häftigaste jag varit med om)

Det hela började tidigt på morgonen/natten den 22 Februari kl 00,40 av att jag vaknar av en ond värk. Har aldrig vaknat av förvärkar innan så jag funderar på om inte det kan vara på G nu ? Det är ca 10 minuter mellan värkarna och de gör mer och mer ont. Kan klara av dom bra om jag sitter rak i ryggen och andas igenom dom. Hinner precis somna om innan nästa värk kommer =)

Tänker att kan det verkligen vara på G nu ? På den beräknade dagen och allt ? hehe...


Kl 01,30 har jag ringt till förlossningen och de sa att vi är välkomna in när vi vill. Har även tagit alvedon men den hjälper inte alls.

Väcker Uffe och säger att det är på G nu och att han måste ringa sin pappa som ska passa Max.

Medans Max vaknar så sitter jag och andas för nu kommer värkarna tätare och tätare.

Ute är det snöstorm huuuga typiskt att de satte igång nu då ! *ler* När Max ser mig sitta där på sängkanten och andas koncentrerat så börjar han gapskratta !! Hahahaha mamma !

Tur att väskan redan är packad för det skulle jag inte kunnat fixa nu.


Under färden in till Växjö har jag stolvärmen på och det hjälper en hel del tror jag. Max börjar flåsa därbak i bilen och jag frågar varför ? "jag hjälper dig att andas mamma" Åhhhh va härlig du är killen vår !!

Vi kommer in till förlossningen vid ca 02,30 och Uffes pappa möter upp och Max kliver in i hans bil utan problem =) SKÖNT !!!


Sen får vi ett rum på förlossningen och nu hjälper det bra att andas koncentrerat genom värkarna ståendes.

Barnmorskan gör lite kontroller och allt ser bara bra ut. Det märks att de läst mitt förlossningsbrev för jag behöver inte säga till att jag vill ha citron i vattnet utan det har de redan lagt i =).

Jag är öppen nån cm bara men tappen är borta så nu är det verkligen på gång !! Värkarna är fortfarande helt hanterbara och jag känner en viss nervositet men den spännande känslan tar överhand hehe.

Vi blir lämnade ensamma uffe och jag och värkarna kommer med ca 10 minuters mellanrum nu och gör lite ondare nu men det går bra bara jag står upp. Känns som att jag får mer kraft att ta utu med värkarna då och pressa nedåt hehe. Det är urjobbigt är jag måste ligga i sängen när en sköterska kommer in och vill sätta skalpelektråd på bebis. De har svårt att få ngt resultat på plattan utanpå magen eftersom jag står vid gåbordet å stampar vid varje värk haha.


Plötsligt blir det väääldigt vått mellan benen när jag ligger i sängen och jag säker försiktigt till Uffe att..." du jag kissade nog på mig nu" haha svarar en sköterska som hörde.." det var nog vattnet som gick " !!

Stämde mycket bra det för det rinner bara mer och mer !!

De VILL sätta skalpelektråd på bebis men jag bara spänner mig och kränger runt där i sängen, gör det väldigt svårt för dom att lyckas med det haha.

Hon kallar på en kollega som tycker jag ska ta lustgas och då går det genast mycket bättre. Jag blir alldeles till mig av lycka om hulkar fram, med tårarna rinnandes, att " detta var helt underbart !! " Hahaha, snacka om att lustgasen verkade snabbt ! Nu får jag stå vid mitt älskade gåbord och där trivs jag kanonbra. De tycker att jag ska kissa så jag får sätta mig grensle över en hink och jag vet inte om jag kissar eller om det är fostervatten som rinner för det rinner heela tiden fortfarande.


Jag andas igenom värkarna med lustgasen i högsta hugg, men nu gör de mycket ondare och kommer tätare. Uffe får assistera mig med lustgasen om jag ska hinna få den i rätt tid. Det klarar han galant trots att jag på nått sätt lyckas krångla av slangen från munstycket flera gånger.

Ber om epidural men tycker att sköterskorna hela tiden förhalar svaret...hmmm.. Jaja bara jag får min lustgas så går det att klara sig igenom värkarna hyfsat bra.

Nu är verkarna så starka och täta att jag mer eller mindre har huvudet liggandes på gåbordet hela tiden haha vilken syn va :-). Hakan min på gåbordet och rumpan min putandes ut bakåt !!

Plötsligt är det byte av personal och döm om min förvåning när grannens syrra kommer in och säger Hej nu är det jag som ska ta hand om dig ! Jag visste att hon jobbade där men trodde ju INTE att det skulle bli just hon som skulle förlösa mig ! COOLT !!


Nu andas jag lustgas mest hela tiden tror jag... skulle aldrig klarat det utan den !!

Det börjar göra ondare och ondare och trycket nedåt blir större och starkare hela tiden. Jag säger det till sköterskorna och då vill de att jag ska lägga mig i sängen igen med benen vilandes i en sån där gynställning...huuuuga...jag vill INTE detta men då blir nästan bm arg på mig och ryter till att DET MÅSTE DU GÖRA .... TÄNK PÅ BEBISEN NU !!

Hahahaha..ojoj här var det ord och inga visor..jag belv nästan lite skraj där =)

Sen får jag en stark krystkänsla och vill bara trycka nedåt hela tiden ! Bm stoppar mig och säger att jag bara ska krysta när jag har en värk...hmm ja men hur ska jag veta när jag har en värk då ?!? Det gör ju sååå förbaskat ONT hela tiden !! De kollar på ctg apparaten och säger till när jag ska krysta och när jag ska hålla igen. TACK !!

Plötsligt bränner det nått ENORMT down there..jag måste bara krysta och sen känner jag hur något glider ur mig !!!!

Helt plötsligt är ALL smärta som bortblåst och jag får upp en liten underbar bebis på bröstet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!


VÄLKOMMEN MILO !!! Född kl 07.41 den 22 februari 2009 !

Har massa ork nu och ber sköterskorna att ta kort på oss =)

Sen efter ett tag får vi in den fina fikabrickan och uj vad det var gott !!!!!


Kommentarer
Postat av: Penni

alltid lika underbart o läsa om förlossningar.. nästan så man vill ha en till bara för känslan skull ;)

2009-06-07 @ 20:34:41
URL: http://penniscrap.blogg.se/
Postat av: Linda

Håller med Penni!

Jag älskar att läsa sånt här, och blir bara sugen på att föda igen! Knäpp man är!

2009-06-08 @ 10:04:14
URL: http://citronlimespyssel.blogspot.com
Postat av: Sodamaze

Att det är underbart att läsa vet jag inte om jag håller med om =/ men lärorikt kanske! Varför fick du inte stå upp utan var tvungen att lägga dig ner? kram

2009-06-08 @ 16:39:14
URL: http://sodamaze.blogg.se/
Postat av: Lotta P...Smurfan

Jo jag var tvungen att lägga mig ner för att jag tydligen var fullt öppen och det var så nära att han skulle födas ut =)

2009-06-08 @ 16:52:04
URL: http://smurfan73.blogg.se/andra
Postat av: Jenny

OjOj - så skönt att höra att det verkligen gick toppen bra. Perfekt födsel!



Kram

Jenny

2009-06-08 @ 20:55:31
URL: http://jenjenwig.wordpress.com/
Postat av: Camilla Ivarsson

Härligt att få läsa din berättelse här. Mysigt!

2009-06-12 @ 22:46:50
URL: http://millai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0